|
binnenkort lara de moor |
Museum MORE toont vanaf 16 september de eerste museale solotentoonstelling van kunstenaar Lara de Moor (1969). Met haar schilderijen, waarvan er in MORE dertig te zien zullen zijn, creëert zij een mysterieuze wereld waarin verlaten plekken een eigen ziel en atmosfeer krijgen.
De Moors vaak monumentale interieurstukken zijn zorgvuldig gecomponeerde stillevens. De vloeren, wanden, ramen en hoeken in lege vertrekken vormen haast geometrische composities. Niets is toevallig. De Moor zoekt naar plekken, in haar eigen huis of andere ruimtes, die zich lenen voor het maken van installaties waarin ze haar objecten zorgvuldig ensceneert en fotografeert als voorstudies. Deze set-ups vertaalt ze naar olieverf op doek. En pas dan ontstaat de illusie en de zeggingskracht van haar kunst. Dan pas laadt een ruimte zich met vraagtekens over een stapel dekens op een bed. Dan ontstaat de spanning van een onbewoonde kamer met uitzicht op de natuur die geruisloos oprukt naar de schijnbaar geordende mensenwereld. Een schilderij is voor De Moor in wezen een stil punt in een draaiende wereld: “De tijd lijkt te zijn gestold in de zo vaak door mij geschilderde verlaten ruimtes, de lucht wordt niet meer in beweging gebracht en de sporen van de laatste handelingen zijn bevroren in de voorwerpen.” Of zoals Joost Zwagerman over Lara de Moor zei: “(…) Als er één trefwoord op haar werk toepasbaar is, dan is dat de stilte, het is een stilte die roezemoest achter het doek van het schilderij. We weten niet wie er roezemoest, het zijn fluisterende schilderijen, waar tegelijkertijd heel veel is gebeurd of staat te gebeuren.” Te zien in Museum MORE in Gorssel van 16 september 2023 t/m 10 maart 2024. Boek Parallel aan de tentoonstelling in Museum MORE verschijnt het boek Still Point, het eerste omvangrijke overzicht van het werk van Lara de Moor. Het boek met 144 pagina’s verschijnt half september in het Nederlands/Engels bij Uitgeverij Lecturis. ISBN 978-94-6226-488-5. Beeldgebruik Publicatie van persbeelden is alléén mogelijk voor persdoeleinden, op voorwaarde van creditvermelding zoals aangegeven in de bestandsnamen van de foto's ivm auteursrecht. Het is niet toegestaan afbeeldingen aan te snijden of anderszins te bewerken. Perscontact Ellen van Slagmaat 06-46839746 press@museummore.nl Afbeelding boven detail: Lara de Moor, Polygon, 2017, particuliere collectie ©Lara de Moor Afbeelding onder: Lara de Moor, Bed, 2015, Menzis Art Collection ©Lara de Moor |
|
|
|
|
over lara de moor |
Lara de Moor (Den Haag, 1969) woont en werkt momenteel in Rotterdam. Ze studeerde in 1993 af aan de Gerrit Rietveld Academie en volgde vervolgens het tweejarige internationale residency-programma aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Ze heeft veel tentoongesteld in haar geboorteland en internationaal in Londen, Barcelona, Turijn, Genua en verschillende Duitse steden. Haar werk is te vinden in tal van particuliere en openbare kunstcollecties. Museum MORE heeft in de afgelopen jaren een aantal van haar werken verworven. Afbeelding boven: Lara de Moor, Bed, 2015, Menzis Art Collection ©Lara de Moor |
|
|
|
|
bedrieglijke meesters |
In Kasteel Ruurlo tonen we dit najaar een selectie van werken van drie meesterlijke schilders uit de eigen collectie. Carel Willink (1900-1983) en zijn tijdgenoten Raoul Hynckes (1893-1973) en Wim Schuhmacher (1894-1986) behoorden in de jaren 1930 en ‘40 tot de absolute top van de Nederlandse schilderkunst. Museum MORE heeft de belangrijkste en grootste verzameling van deze kunstenaars. Ook nu worden ze nog vaak in een adem genoemd als ‘magisch’ of ‘neo’ realisten. Het stilleven, het landschap, de verstilde sfeer en de virtuoze stofuitdrukking verbinden het werk van dit drietal. Volg hun artistieke reis van modernisme naar bedrieglijk echt realisme. Te zien in Kasteel Ruurlo van 29 september 2023 t/m 21 januari 2024. Beeldgebruik Publicatie van persbeelden is alléén mogelijk voor persdoeleinden, op voorwaarde van creditvermelding zoals aangegeven in de bestandsnamen van de foto's ivm auteursrecht. Het is niet toegestaan afbeeldingen aan te snijden of anderszins te bewerken. Afbeelding boven: Wim Schuhmacher, Stilleven met trapgans en eend, 1934-1935, collectie Museum MORE |
|
|
|
|
RAAKVLAKKEN |
De drie oeuvres van Willink, Hynckes en Schuhmacher zijn bijzonder eigen en herkenbaar. Toch zijn er hier en daar duidelijke overeenkomsten te zien in stijl, thematiek, compositie en sfeer. De kunstenaars begonnen elk hun carrière in een modernistische stijl en kwamen ongeveer gelijktijdig tot de realistische beeldtaal waarmee ze hun roem verwierven. Willink en Schuhmacher volgden in 1926 in Parijs tegelijk lessen in het tekenen naar naaktmodel in het atelier van Henri Le Fauconnier. In de Amsterdamse kunstwereld van voor de Tweede Wereldoorlog ontmoetten de drie schilders elkaar regelmatig, onder meer in Café Américain. Volgens Hynckes beleefde hij daar vooral met Willink en diens tweede vrouw Wilma ‘talrijke en amusante avonden’. De drie hadden bovendien dezelfde galeriehouder: Carel van Lier. Ze kenden elkaars werk en ontwikkeling dus goed en zagen geregeld dezelfde tentoonstellingen waaruit zij inspiratie putten. Daarom presenteren we dit najaar het werk van Hynckes, Schuhmacher en Willink naast elkaar en maken zo de fascinerende raakvlakken zichtbaar. Afbeelding boven: Carel Willink, Landschap met zeven beelden, 1941, collectie Museum MORE ©Sylvia Willink-Pictoright |
|
|
|
|
nu te zien jan worst |
“Het schilderij suggereert een verhaal zonder dat het verhaal verteld wordt”. (Jan Worst) Museum MORE toont op dit moment het eerste museale oeuvre-overzicht van schilder Jan Worst (1953) in A Curious Universe. Zijn onderwerpkeuze is consistent en herkenbaar: Worst schildert overdadige interieurs, rijk gedecoreerd met boeken, antieke meubels en kunst, waarbij de figuranten hoofdzakelijk beeldschone vrouwen en kinderen zijn. Pracht en praal lijken te overheersen in zijn werk. Deze wereld van rijkdom, luxe, privilege en fysieke schoonheid is een hoogst ongebruikelijk onderwerp voor een hedendaags kunstenaar. Het zijn voyeuristische werken, die onze nieuwsgierigheid opwekken: wie zijn deze mensen, waar wonen ze, wat gebeurt er in die huizen? De schilderijen hebben iets filmisch of literairs in hun verhalende karakter – de Italiaanse en Franse cinema uit de jaren 1960 en grote romanschrijvers als Marcel Proust en Thomas Mann zijn dan ook belangrijke inspiratiebronnen voor de kunstenaar – maar ‘het schilderij suggereert een verhaal zonder dat het een verhaal vertelt’, aldus Worst. De tentoonstelling is nog te zien in Museum MORE in Gorssel t/m 29 oktober 2023. ACTIVITEITEN Rondom de tentoonstelling en de eigen collectie organiseert Museum MORE allerlei activiteiten in september en oktober. Zoals een workshop creatief schrijven, met kunst als verhalenbron. Docent is Olga Majeau, auteur van de veelgeprezen familieroman Een schitterend isolement (2015). Daarnaast is er een workshop kunstcollage maken - geïnspireerd op de werkwijze van Jan Worst - o.l.v instagram-fenomeen Merel Djamila. Ook kunnen bezoekers meedoen aan een speciale Visible Thinking Tour of zich laten verrassen door gratis flitscolleges op zaal. Bekijk hier de activiteiten. Zaalfoto ©Museum MORE-Eva Broekema. |
|
|
|
|