|
nieuwe tentoonstelling topstukken |
Dit najaar zijn 180 kunstwerken te zien in Museum MORE in Gorssel die een nieuw licht werpen op de weergave en waarneming van de werkelijkheid. In MORE zal daarnaast ook de mens in de moderne metropool centraal staan bij Streetview, met 40 foto's van Bas Losekoot. Schrijver-dichter Ilja Leonard Pfeijffer schreef voor het bijbehorende tentoonstellingsboek het prachtige essay Metropolen. En in Kasteel Ruurlo is vanaf nu een bijzonder, 'literair' schilderij van Carel Willink te zien, afkomstig van de familie Du Perron. MORE & meer. Realisme van 1900 tot nu Vanaf zondag 16 oktober is in Museum MORE een volledig nieuwe opstelling van de eigen collectie te ontdekken. Met kunstwerken die nooit eerder te zien zijn geweest, waaronder recente aanwinsten aangevuld met 30 bruiklenen van hedendaagse kunstenaars. In deze kersverse tentoonstelling die maar liefst 6 zalen beslaat, bevraagt het museum het begrip ‘de werkelijkheid’ zoals kunstenaars die kunnen verbeelden. De bezoeker is daarbij nadrukkelijk aan zet. Want wat is die werkelijkheid nou eigenlijk? Het suggereert een vaststaand gegeven, iets dat voor iedereen ‘waar’ is. Maar niets is minder waar: de werkelijkheid wordt door iedereen anders waargenomen. Of weergegeven. En jij ziet weer wat wij misschien niet zien... Hierbij is een rijk spectrum te zien aan schilderijen, fotografie, wandtextiel, video, sculpturen en een digitale installatie die dwars door decennia heen associatief gegroepeerd zijn. Wat hebben bijvoorbeeld de tere schilderijen van Jan Mankes gemeen met de 100 jaar jongere filmkunst van Guido van der Werve? Misschien is het een diepgeworteld verlangen naar schoonheid en troost? En waarom roepen de foto’s van Rineke Dijkstra en de werken van Marlene Dumas soms een onbestemd gevoel van onbehagen op? Is dit de bedoeling van de maker of vooral de ervaring van de kijker? Artistiek directeur Maite van Dijk: “Interessant is dat sommige van deze kunstenaars hun eigen werk niet onmiddellijk zouden bestempelen als ‘realistisch’ of ‘figuratief’. En dat is juist de vraag waar geen eenduidig antwoord op bestaat. Het is ook niet de bedoeling deze kunst in traditionele hokjes in te delen maar vooral met verwondering en fascinatie opnieuw te bekijken”. De tentoonstelling MORE & meer. Realisme van 1900 tot nu is te zien vanaf 16 oktober 2022. Perscontact Ellen van Slagmaat 06-46839746 press@museummore.nl Gebruik afbeeldingen Download hieronder 16 beschikbare persbeelden. Publicatie alleen toegestaan op voorwaarde van vermelding creditlines zoals aangegeven in de bestandsnamen. Afbeelding boven: Sidi El Karchi, Hide, 2006, collectie Museum MORE ©Sidi El Karchi Afbeelding beneden: Margriet van Breevoort, Totem for mankind #3, 2021, collectie kunstenaar ©Margriet van Breevoort |
|
|
|
|
180 kunstwerken te zien waaronder 30 bruiklenen van hedendaagse kunstenaars: Philip Akkerman, Pat Andrea, Silvia B., Hans Op de Beeck, Lotta de Beus, Jan Beutener, Hermanus Berserik, Barend Blankert, Sara Blokland, Wim Bosma, Piet van den Boog, Margriet van Breevoort, Annemarie Busschers, Marlene Dumas, Rein Draijer, Rineke Dijkstra, Sidi El Karchi, Ruud van Empel, Esiri Erheriene-Essi, Bobbi Essers, Edgar Fernhout, Herman Gordijn, Kenne Grégoire, Fer Hakkaart, Ward Hellendoorn, Henk Helmantel, Arjan van Helmond, Lieven Hendriks, Raoul Hynckes, Dick Ket, Arnout Killian, Carla Klein, Cornelis Kloos, Pyke Koch, Peter Koole, Axel van der Kraan, Christiaan Kuitwaard, Kiki Lamers, Katinka Lampe, Jan Robert Leegte, Lynne Leegte, Peter Leeuwen, Theo L'Herminez, Jan Mankes, Raquel Maulwurf, Sal Meijer, Riek Milikowski-de Raat, Gerrit Mink, Joop Moesman, Lara de Moor, Walter Nobbe, Wim Oepts, Erwin Olaf, Mark Outjers, Joyce Overheul, Lode Pemmelaar, Barbara Philipp, Johan Ponsioen, Thom Puckey, Michael Raedecker, Gé Röling, Dion Rosina, Har Sanders, Tobias Schalken, Louis Schrikkel, Wim Schuhmacher, Robin Speijer, Jan van Tongeren, Charley Toorop, Levi van Veluw, Lidwien van de Ven, Johan Marinus de Vries, Mary Waters, Guido van der Werve, Co Westerik, Carel Willink, Jan Wittenberg, Jan Worst, Iriée Zamblé, Siet Zuyderland, Ina van Zyl. |
|
|
|
|
|
|
|
verwacht bas losekoot |
Locatie Gorssel Dit najaar toont Museum MORE de mens in de metropool. Streetview laat de visie van fotograaf Bas Losekoot (1979) zien op het leven in dichtbevolkte steden, die steeds verder uitdijen. Een selectie van zo'n 40 foto’s waarin Losekoot het individu uit de menigte licht, biedt een unieke kijk op onze onderlinge verhoudingen. Zijn wij ontheemd of juist op onze plek in moderne mega cities? Deze fotografietentoonstelling is te zien in Gorssel vanaf 13 november 2022. Bekijk alvast tentoonstelling Streetview Bekijk hier de video teaser Metropolen van Ilja Leonard Pfeijffer Speciaal voor het tentoonstellingsboek schreef Ilja Leonard Pfeijffer een prachtig essay. ‘Een metropool is een kakofonie aan verhalen, het meest fascinerende drama ooit geschreven, waaraan nimmer een einde zal komen’. En ‘Als symbool en ultieme verwezenlijking van al onze kwaliteiten en zwaktes is de metropool onze habitat. Nergens zijn we meer mens dan onder mensen. Wie iets van ons wil begrijpen, moet onze gezichten lezen in deze helse hemel en hemelse hel die wij voor onszelf hebben gecreëerd.’ Het boek komt in november uit bij Lecturis. In deze publicatie zijn alle tentoonstellingsfoto’s opgenomen, aangevuld met tientallen andere foto's van Losekoot. |
|
|
|
“ |
geen schilder kan schrijven zoals carel willink |
” |
|
- W.F. Hermans 1951 |
|
|
|
|
carel willink nieuwe aanwinst |
Kasteel Ruurlo Vanaf nu is een nieuw topstuk van Carel Willink te zien dat wij in langdurige bruikleen hebben gekregen. Willinks schilderij Bank van Philadelphia is al decennia lang in het bezit van de nazaten van E. du Perron. We zijn dan ook heel blij met hun royale bruikleen aan ons. In maart 1924 maakte Willink kennis met schrijver E. du Perron (1899-1940), een ontmoeting waaruit een inspirerende en toegewijde vriendschap ontstond. Willink bezocht Du Perron bijvoorbeeld in Brussel, Parijs en Gistoux, en het tweetal schreef elkaar regelmatig brieven. Toen Willink midden jaren 1920 steeds realistischer ging schilderen, stimuleerde Du Perron hem in deze benadering. Soms hielp Du Perron zijn vriend ook met het verkopen van schilderijen. Zo werd het schilderij Bank van Philadelphia in 1928 aangekocht door de moeder van Du Perron, die Willink er 12 x 200 francs voor betaalde, toen ongeveer 180 gulden. Dit bracht de schilder enige ondersteuning in financieel lastige tijden. Willink wordt gezien als een van de meest 'literaire' schilders uit de vorige eeuw. Zo was hij ook bevriend met de schrijver Willem Frederik Hermans. Hermans bewonderde Willinks schilderkunst maar ook diens schrijfkunst. Als reactie op Willinks stevig getoonzette pamflet vóór realistische schilderkunst en tegen 'grappenmakers', schreef Hermans in 1951: ‘Een (...) voortreffelijk essay. Geen enkel ander schilder in Nederland kan zo'n essay schrijven. Deze tijdgenoot van Ter Braak en Du Perron (die dit in zijn stijl verraadt) overtreft echter alle navolgers van Ter Braak bovendien. Hij vertoont een ruime eruditie, hij schrijft helder, hij heeft zijn essay met smaak en fantasie opgebouwd en ingedeeld.' Gebruik persbeeld op voorwaarde vermelding creditline zoals onder aangegeven Afbeelding boven, uitsnedes of aantastingen niet toegestaan: Carel Willink, De Bank van Philadelphia, 1928, collectie Museum MORE, langdurige bruikleen ©Pictoright-Sylvia Willink. Afbeelding beneden: uitsnede foto. Links Carel Willink en rechts Eddy du Perron, ca 1925/26, collectie Literatuurmuseum Den Haag. |
|
|
|
|